kultury, ve které dochází k častému a intenzivnímu pronikání a propojová–
ní soukromé a pracovní sféry, což označují příslušníci specifických kultur
(např. Němci) jako „neprůhledné“.
Výkon versus přisuzování (achievement versus ascription). Ve spo–
lečnosti s orientací na výkon je úspěch a sociální status závislý na schop–
nostech jedince a na odvedeném výkonu. Ženy bývají zařazeny na více
stupních hierarchie organizace. Noví zaměstnanci a mladí lidé si získávají
respekt v práci podle odvedeného výkonu. Naopak v askriptivních společ–
nostech je status založen na společenské pozici a věku a pracovní skupiny
jsou spíše homogenního rázu.
Kritika komparativních mezikulturních výzkumů
Je nutné přiznat, že podobné výzkumy jsou vystaveny velké kritice. Na–
vzdory tomu jsou v současném světě nezbytné a je třeba se do těchto pro–
jektů pouštět a snažit se odhalit nové souvislosti. Robberts a Boyacigiller
(1984, str. 426) považují mezikulturní výzkum za „preparadigmatický,
s mnohými úskalími a fragmentární“. Každý výzkumník vychází především
z konstruktů a metodologie jeho vlastní disciplíny. Neočekává se, že by jed–
na studie zahrnovala všechny aspekty věd (sociologie, psychologie, ekono–
mie, antropologie apod.), ale měla by přinejmenším poukázat na problémy,
které souvisejí s rozdílnými pohledy na danou problematiku. Stejně tak me–
zikulturní výzkum, zejména v prostředí organizací, podléhá určité domi–
nanci americké organizační psychologie a jejího vlivu (Triandis, 1992).
Předpoklady, hodnoty a artefakty severoamerické kultury, popř. západní
kultury vytvářejí jakýsi „kulturní imperativ“. Idea centrované identity,
která je údajně univerzální pro celé lidstvo, převládá v západní psychologii
a vylučuje odlišné kulturní systémy (Bačová, 1997). Kulturní imperativ
ovlivňuje celou společnost, prolíná se do humanitních věd a odráží se
i v psychologii v celosvětovém měřítku. Ignorování kulturních odlišností
a specifik a snaha aplikovat globální přístup převážně dominantní severo–
americké kultury však nejsou správné.
Jak nás vidí cizinci?
V první řadě je důležité, kdo českou kulturu popisuje. Jinak nás vníma–
jí např. Skandinávci, jinak Němci a zcela odlišně zase Francouzi. K popisu
kultur se používají tzv. kulturní standardy. Kulturní standardy jsou zobec–
něné skupiny rysů dané kultury, které jsou pro sledovanou kulturu příznač–
68
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>